Le Sartay ( Embourg )

Daar waar de Vesdre en de l’Ourthe in elkaar samen vloeien, ligt de heuvel waarop het dorp Embourg (gem. Chaudfontaine) is gebouwd. Met het beklimmen van deze heuvel verandert langzaam het landschap, van de grauwe stad Luik naar een groen Embourg. Ook de huizen worden villa’s en hebben hier grotere tuinen. Ik vermoed dat hier de Luikernaren wonen, die het geluk hebben om wat beter in de slappe was te zitten. Embourg is dus waarschijnlijk het Beverlyhills van Luik, daarmee niet uitsluitend dat Luik nog meer Beverlies kent.
Deze pukkel is voor ons allooi fietsers, welke de verleiding van het beklimmen van elke oneffenheid niet kunnen weerstaan, best interessant. Je kunt hem op een 7-tal plaatsen bestijgen en natuurlijk ook afdalen. Daarnaast doet ook de autosnelweg E25 (welke berucht is voor de vakantiegangers) hier een poging om wat hoogte meters te winnen, om vervolgens enkele kilometers verderop als scherprechter te fungeren voor de Hollander die zijn caravan iets te zwaar heeft beladen. Het wegdek van de hoofdwegen is hier van Nederlandse kwaliteit, en waarom zouden de Dagoberts van Embourg met minder genoegen nemen? De triviale klimmetjes moeten met ietsjes minder kwalitatief asfalt genoegen nemen.
Het kostte mij enige moeite om, de op de Cotacol vermelde, Le Sartay terug te vinden. Aan de west zijde kan je de berg namelijk op 4 manieren beklimmen: Namelijk via Rue François Jacquemart, Sentier du Lièvre, Rue Marthysart en Rue Piere Henvard. De laatste bleek de enige te zijn die que profiel aan Le Sartay voldoet. Niets op deze helling doet zijn naam bevestigen, alleen een straatje onderaan welke Clos du Sartay (Wijngaard van de Sartay) heet, en deze is het zeker niet, want na een korte maar hevige klim, las ik van de verbaasde gezichten van de bewoners: Meneer, deze straat loopt dood. Le Sartay is de “loper” en meest makkelijke manier om de heuvel van Embourg te veroveren. De Cotacol geeft hem ook maar 128 punten, deze klim is dus voor ons Kuiterbijters het minst interessant , de andere 3 hebben namelijk stijgingspercentages van tot 18% (onder staat het bordje 16% en boven 18%, waarschijnlijk waren de borden 17% op) en hebben dus veel meer “bite” en zullen ons zeker uit het zadel dwingen. Voor de echte liefhebbers, fetisjisten en Houtepennen, hieronder een korte route om ze alle 3 achter elkaar te nemen:
Via Pont de Chênée verlaat u luik richting Embourg. Rechtdoor over de Rue de Beaufraipont welke overgaat in Boulevard de l’Ourthe. Over de autosnelweg E25 de tweede straat Rue Joseph Deflandre rechts, deze helemaal uitrijden na het tweede viaduct, de tweede straat rechts Rue Marthysart na 100 m. Y-splitsing links aanhouden en Rue Marthysart helemaal uitrijden. Aan het einde links Rue de Grady ook deze straat helemaal uitrijden, bij kerkhof links Rue Albert Bataille, einde weg weer links hoofdweg N30 (Voie de l’Ardenne,) op, na de rotonde bij het winkelcentrum (GB) links en direct rechts Rue François Jacquemart, (de afdaling kunt alvast verkennen), 2-maal bij Y-splitsing links aanhouden. Helemaal uitrijden tot onder. Linksaf Rue Joseph Deflandre eerste straat (Y-splitsing) links omhoog Sentier du Lièvre (het hazenpad kiezen dus) gaat over in Sur les Heids, bovenaan rechtdoor Rue de Sélys einde weg links (scherpe bocht) Rue Pierre Henvard. Le Sartay afdalen, onder viaduct door Rue Joseph Deflandre vlak voor tweede viaduct rechts Rue François Jacquemart . Voor het geval dat u nu elk gevoel, en dus ook dat voor richting, bent verloren: Einde straat 2-maal Links en u zit weer op de hoofdweg richting Luik